Arto Tolsa – Yksi yhdestätoista elämäkerta

Arto Tolsaa voi hyvällä syyllä pitää yhtenä menestyneimmistä suomalaisista jalkapalloilijoista. Kotkassa syntynyt, kasvanut ja siellä jalkapallo-oppinsa saanut pelaaja ennätti tehdä yli 100 SM-maalia ennen kuin 24-vuotiaana sai ammattilaissopimuksen Belgian pääsarjassa pelanneesta Beerschotista. Maajoukkueen verkkokaupasta ostetusta kirjasta lahjoitamme 10 € Jalkapallo-Säätiölle, joka ohjaa rahat eteenpäin vähävaraisten lasten ja nuorten jalkapallotoimintaan.

Keskushyökkääjänä uransa aloittanut Arto onnistui vaikeuksien kautta lunastamaan itselleen pelipaikan belgialaisjoukkueesta tehden lopulta peräti 10-vuotisen ammattilaisuran, jonka aikana voitti kaksi Belgian Cupin mestaruutta.

Kotkaan paluun jälkeen Arton peliura vielä jatkui, mutta siviilipuolen ongelmat nostivat päätään. Asettuminen takaisin vanhaan kotikaupunkiin tuotti odottamattomia haasteita. Lopulta hän menehtyi ennenaikaisesti vain 43-vuotiaana.

Arto Tolsa – Yksi yhdestätoista on ennen kaikkea tarina ihmisestä, joka omistautui täysin jalkapallolle. Kertomus Arton noususta sodan jälkeisestä Kotkasta kohti Euroopan huippua on vertaansa vailla.

Maajoukkueen verkkokaupan kautta myytyjen kirjojen tuotot ohjataan Jalkapallo-Säätiölle. Jalkapallo-Säätiö perustettiin vuonna 1975 tukemaan jalkapallo- ja futsaltoiminnan kehittämistä Suomessa. Tarkoitustaan Säätiö toteuttaa esimerkiksi tukemalla Palloliiton jäsenseurojen toimintaa, jalkapallokulttuuria edistäviä hankkeita sekä vähävaraisten lasten ja -nuorten toimintaa. Tästä linkistä löytyy tietoa Jalkapallo-Säätiön toiminnasta: https://www.palloliitto.fi/jalkapallouutiset/jalkapallo-saatio-tukee-jalkapalloseurojen-toimintaa

Kirjoittaja: Kimmo Muttilainen

Kustantaja: VK-Kustannus Oy