Huuhkajia ja Helmareita -sarjakuvakirja

Suomen Palloliiton 111-vuotisjuhlan kunniaksi tehty sarjakuvakirja.

Huuhkajia ja Helmareita käsittelee suomalaisen jalkapallon lähihistorian avaintapahtumia, mutta muistaa myös ruohonjuuritason arjen. Samalla teos juhlistaa Suomen Palloliiton 111-vuotista toimintaa. Palloliiton lähes tuhanteen jäsenseuraan kuuluu yli 140 000 rekisteröityä pelaajaa, mikä tekee siitä harrastajamäärältään maan suurimman lajiliiton.

Kirja nappasi nimensä aikuisten maajoukkueilta, mutta sen sivuilla pelaa koko jalkapalloperhe: nuorisomaajoukkueet, Veikkausliiga, Suomen Cup, alasarjat, junioriturnaukset, futsal, eurocupit ja ulkomailla menestyvät suomalaishuiput. Kentälle kirmaavat takavuosien suuruudet Jari Litmasesta Laura Österberg-Kalmariin ja tämän päivän tähdet Tinja-Riikka Korpelasta Teemu Pukkiin.

Tarinoiden käänteet seuraavat mahdollisimman tarkkaan todellisia tapahtumia, mutta jokaisessa sarjassa vilahtaa hahmoja, jotka ovat tuttuja Pauli Kallion ja Pentti Otsamon FC Palloseura -sarjakuvasta. Nämä alasarjojen sankarit ja junnupelaajat tuovat kokonaisuuteen jatkuvuutta ja iloista jalkapallohulluutta.

Tekijä: Pauli Kallio & Pentti Otsamo
Sarjakuvakirja, 2018